2014-09-21

Hårt ljus och hård träning

Hårt släpljus framhäver struktur
I ett garage utanför Norrtälje har gräsklippare, verktyg och färgburkar fått ge plats åt Rods improviserade gym. Från en stålbalk i taket – som dels fungerar som hävräck – hänger en tungt lastad skivstång i kättingar och på golvet står träningsbänkar, hantlar och kettlebells. "Välkommen till växthuset" hälsar Rod med en cigarett i mungipan – "När ska du komma igång med träningen då?"

Någon vidare fysisk träning blev det inte för min del men väl en övning i ljussättning. Rod ville ha några porträttbilder med en hård, rå känsla och vad passar då bättre om inte hårt ljus?

Ett kilo torsk om dagen

Ett försök till bortförklaring senare ("att släpa på den här tunga kameran jämt är träning nog...") hjälps vi åt att rigga upp blixtar och planera fotograferingen. Rod genomför regelbundet projekt i personlig utveckling, både mentalt och fysiskt, och förklarar här den senaste månadens utmaning i sin kanal på Youtube:

– "30 dagar hård styrketräning på begränsade kalorier. Träningen i sig var den enkla biten, det är jag ju van vid. Dieten var knepigare... De första 15 dagarna begränsade jag mig till ett intag av 1700 Kcal och efter det följde 15 dagar på 1000 Kcal. Jag har levt på ett kilo torsk om dagen i två veckor nu. Nästan uteslutande protein."


Hård ljussättning

Noggrant placerade blixtar med "keps"
För att ge Rod en riktigt hård look använde jag hårt blixtljus från två håll helt utan upplättningsljus. Lågt ISO och kort slutartid blockerade lysrörsljuset helt och kamerans inbyggda blixt avskärmade jag med en kartongbit. Jag lät blixtarna synas i vissa bilder, jag tycker inte de stör utan snarare tillför de till den lite industriella atmosfären. Även på blixtarna tejpade jag fast kartongbitar för att inte belysa det vita taket, vilket hade minskat effekten av de dramatiska skuggorna.

När man arbetar med hårt släpljus är placeringen av ljuskällan kritisk då det är övergången mellan ljust och mörkt som formar motivet och små förändringar gör att skuggorna faller helt annorlunda. Här finns ett bra knep att tillgå – håll ögat vid blixten och "sikta" med blicken. Det du ser kommer bli ljust och det du inte ser kommer att falla i skugga, flytta ljuskällan eller motivet/modellen efter behov och ta en testbild. Övning och tålamod är som vanligt inte överskattat. Mjukt ljus är lite mer förlåtande då övergången mot skuggor blir mjukare men samma knep kan förstås användas här.

Action Rod

Motion för fotografen

Av någon anledning ville inte de externa blixtarna triggas med Nikons system för blixtstyrning CLS och jag fick ställa dem i slavläge. Resultatet blir detsamma, lite mer spring bara då blixtstyrkas måste justeras direkt på blixten och inte från kameran. Lite motion skadar ju inte, om man inte frågar Rod förstås – "Helt onödigt. Tränar du styrka så tränar du ju hjärtat samtidigt. Motionsträning är dessutom sanslöst tråkigt." 

För att ytterligare förstärka den råa känslan i bilderna har jag dragit ner färgmättnaden ganska kraftigt och ökat kontrasten i mellantonerna en aning. Rätt kombination av blixtplacering och efterbehandling gör att Rod platsar i vilken superhjältefilm som helst.
Det – och några timmar på gymmet förstås.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar