2014-10-27

Stort ljus med liten blixt

Blixtljus genom transparent paraply
Att använda blixt kan göra stor skillnad i bilder – inte bara i studio utan även utomhus som komplement till det befintliga ljuset. Externa "hot-shoe" blixtar är dessutom batteridrivna och väldigt portabla så med ett blixtstativ och ett paraply kan vi ta med oss ljuset dit vi vill fotografera.

Under några timmars fotograferande vid Slussenterminalen under en helgkurs på Fotografiska Akademin blev det några övningar i hur blixtljus balanseras mot befintligt och hur ljuset kan formas efter behov.


Extern blixt – mer kontroll

Kamerans inbyggda blixt fungerar bra för t ex upplättning av motiv i motljus men som primär ljuskälla blir det sällan speciellt snyggt. Ljuskällan är liten och kastar hårda skuggor med ett platt resultat som följd. Vi vill komma ifrån känslan av ett rådjur i helljussken och för att ta kontrollen över ljuset och flyttar bort blixten från kameran. Nu kan vi bestämma varifrån ljuset ska komma och vilka kvaliteter det ska ha såsom mjukhet, intensitet och färg.

Hårt eller mjukt ljus

Hårt ljus genom gobo
Hårt ljus direkt från blixten framhäver strukturer och kan ge en dramatisk effekt. Detta är dock inte så smickrande som ett mjukt ljus från en stor ljuskälla och för att skapa en sådan sätter vi en brytpunkt mellan ljuskälla och motiv. Brytpunkten kan vara ett blixtparaply, en softbox eller en vit vägg där blixtljuset "studsas". Dessa ljusformare ger ett mjukt ljus av lite olika karaktär – transparanta paraplyer sprider ljuset mer eller mindre i alla riktningar och softboxar ger ett riktat men samtidigt mjukt ljus. Hur mjukt ljuset blir beror på storleken och avståndet mellan brytpunkt och motiv, t ex kan du med ett transparant paraply komma väldigt nära och således få ett mycket mjukt ljus. Solen är stor men det enorma avståndet gör att direkt solljus blir mycket skarpt.

Trigga blixtar

Extern blixt med radiotrigger
Externa blixtar utlöses antingen med en infraröd puls från kamerans inbyggda blixt eller med en radiosignal. Det förstnämnda fungerar bra inomhus där ljuset kan studsa mellan väggarna och avstånden är korta. I dagsljus eller då blixten du vill trigga står långt bort blir IR opålitligt och radiotrigger är att föredra – radiotriggers kan nå flera hundra meter och behöver dessutom inte fri sikt mellan kamera och blixt. Det finns radiotriggers med TTL-styrning av blixtstyrkan men smakar det så kostar det – här använder vi enkla radiotriggers och blixtstyrkan ställs in manuellt.

Stort ljus med liten blixt är en kurs på Fotografiska Akademin med reklam- och porträttfotografen Erik Thor. Jag har använt mig av externa blixtar ett tag och kursen innebar för min del inga direkta nyheter men jag kan verkligen rekommendera den till dig som vill komma igång med ljussättning och externa blixtar. Mycket bra pedagogik och övningar, du bör dock ha hyfsad koll på manuella kamerainställningar och grundläggande fototermer sedan innan. Rekommenderas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar